Cap au Sud/The Journey South – Nov 4

To get to Antarctica, there are four major gateways: Puntas-Arenas (Argentina) to get to the Peninsula, Cape Town (South Africa) to get the Droning Maud Land, Hobart (Autralia) to get to East Antarctica, and Christchurch (New Zealand) to get to the Ross sea.

Then you can either go by boat, or by plane. Planes are much faster of course, but they are subject to complications: First, it’s very expensive to fly, so most of the equipment has to go with the ship. Second, a large plane is needed to have the range to cross the southern ocean, but then, it also needs a long runway to land, which is not available everywhere, an at any point during the season. Sea ice runways are nice and flat, but not of they melt too much.. And third, planes need good weather.

This year, our initial plan for transporting the team was to go to Christchurch, and fly with ENEA (the Italian Polar Agency) to Mario Zucchelli, and from MZS, fly to Dumont D’Urville. But we are already thwarted by the thin sea ice in MZS that is not strong enough to land the big planes. So now, the plan is to fly with the US to Mc Murdo Station, then to MZS, then finally to Dumont D’Urville. So we need weather to be good in all 3 places to make the trip. Wish us luck!

Il y a quatre manières d’aller en Antarctique:

  • Puntas Arenas (Argentine), pour aller sur la péninsule
  • Cape Town (Afrique du Sud), pour aller sur Droning Maud Land
  • Hobart (Australie) pour aller en Antarctique de l’Est
  • Christchurch (Nouvelle Zélande) pour aller dans la mer de Ross

Puis, on peut y aller soit en bateau, soit en avion. Les avions, c’est plus rapide, c’est sûr, mais c’est aussi plus incertain: Premièrement, ca coute cher de voler, et la plupart du matériel doit voyager en bateau. Deuxièmement, pour qu’un avion ait l’autonomie pour traverser l’océan austral, il doit etre gros, mais un gros avion, ca a besoin d’une longue piste d’aterrissage, ce qui n’est pas disponible partout. La banquise est en générale bien plate, mais pas elle n’est pas toujours assez épaisse. Et troisièmement, les avions, ca a besoin de beau temps.

Cette année, notre idée, c’était de prendre un avion de Christchurch vers Mario Zucchelli Station (MZS), et depuis MZS, prendre un petit avion pour Dumont d’Urville (DDU). Mais voilà, la banquise est trop fragile à MZS cette année, et on ne pourra pas atterrir. Le plan B, c’est d’aller à Mc Murdo avec un C17 américain, puis de prendre le petit avion (Basler) vers MZS, puis vers DDU. Mais pour que ca marche, il faut que la météo soit bonne dans 3 endroits à la fois. Souhaitez nous bonne chance!

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